Znaczenie koloru w identyfikacji wizualnej marki
Kolory mają bardzo duży wpływ na rozpoznawalność danej marki. Widząc określoną paletę barw, większość klientów od razu kojarzy ją z konkretną firmą. Odpowiednio dobrana kolorystyka określa wizerunek marki i buduje jej tożsamość.
Identyfikacja wizualna – element strategii marketingowej
Identyfikacja wizualna to narzędzia, które służą do kształtowaniu i budowy świadomości marki. Mają one na celu odróżnienie jej od firm konkurencyjnych. Kolorystyka stanowi jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej, tuż obok logo, szaty graficznej czy wykorzystywanych czcionek. Klienci kojarzą bowiem daną markę z jej charakterystyczną paletą barw. Nawet, jeżeli nie pamiętają nazwy firmy, są w stanie odnaleźć ją w sieci dzięki związanym z nią kolorom.
Kolory zachęcają także do działania – skorzystania z usług czy zakupu produktu. Warto mieć na uwadze, że największą uwagę konsumentów zwracają barwy cieplejsze.
Kolor w marketingu sprzedażowym – co oznaczają konkretne barwy?
W marketingu kolory mają bardzo duże znaczenie. Nie tylko wpływają one na rozpoznawalność i wizerunek marki, ale również wywołują konkretne emocje i mają swoją symbolikę.
- Kolor niebieski wykorzystywany jest najczęściej w branży medycznej i ubezpieczeniowej. Symbolizuje on profesjonalizm, zaufanie, nowoczesność i spokój. Nierzadko odbiorcy kojarzą tę barwę także ze sterylnością.
- Kolor beżowy jest z kolei częścią identyfikacji wizualnej firm z branży kosmetycznej, modowej czy meblarskiej. To symbol harmonii, przytulności, spokoju i ciepła.
- Barwę różowa, symbolizującą kobiecość, delikatność czy urok, stosują przedsiębiorcy z branży beauty, kosmetycznej czy ślubnej. Kolor czerwony najczęściej kojarzy się nam z branżą sportową i rozrywkową. Wykorzystuje go także gastronomia czy motoryzacja. Jego symbolem jest zdecydowanie energia i wyrazistość.
- Barwa żółta, symbolizująca radość, optymizm i zabawę, stosowana jest w turystyce, branży spedycyjnej czy gastronomicznej.
- Czerń to z kolei symbol klasy, elegancji i tajemniczości. Pojawia się on jako element identyfikacji wizualnej marek prestiżowych, w branży technologicznej czy modowej.
- Barwa pomarańczowa jest natomiast często wykorzystywana w reklamach żywności, gdyż eksperci uważają, że pobudza ona… apetyt.
Wszystkie te kolory nie są dobierane do konkretnych firm bez powodu!
Spójność kolorystyczna – niezwykle istotna
Spójność kolorystyczna w identyfikacji wizualnej jest niezwykle ważna. Jeżeli w logotypie zostały użyte konkretne kolory, właśnie z nimi klient skojarzy sobie daną firmę. Przygotowując materiały promocji i reklamy, np. na social media czy stronę internetową, powinniśmy więc wykorzystywać tę samą kolorystykę.
Różne formy reklamy i narzędzia promocji, takie jak upominki dla klientów, również nie powinny odbiegać kolorystyką od pozostałych elementów. Brak spójności jest w tym przypadku dużym błędem. Sprawia on bowiem, że potencjalny odbiorca zwyczajnie nie zapamiętuje danej firmy i myli ją z innymi, stanowiącymi konkurencję.
W POLINAL® tworzymy gadżety promocyjne dla firm, dopasowane kolorem do ich systemu identyfikacji wizualnej. Naklejki, breloki czy magnesy 3D w kolorystyce marki sprawiają, że odbiorca od razu kojarzy je z daną marką!