Co to jest folia monomeryczna?

Folia monomeryczna, nazywana również monomerową, to jeden z popularniejszych materiałów wykorzystywanych w reklamie – tuż obok folii polimerowej. To zasługa głównie jego ceny oraz łatwości aplikacji. Co ją wyróżnia na tle innych rodzajów materiałów przeznaczonych do produkcji w branży reklamowej i jakie jest jej najczęstsze zastosowanie?

co to jest folia monomeryczna

Czym jest folia monomeryczna?

Folią monomeryczną nazywamy podstawową folię samoprzylepną stworzoną z myślą o wewnętrznych i zewnętrznych materiałach reklamowych. Składa się z trzech elementów: warstwy foliowej pcv, kleju akrylowego oraz całość połączona jest z warstwą jednostronnie silikowanego papieru zabezpieczającego klej.  

Stosuje się ją w druku wielkoformatowym, głównie w przypadku reklam krótko- oraz średniookresowych – choć znajdziemy również folie monomerowe do produkcji długookresowych. Ma na to wpływ jej trwałość wynosząca 3-5 lat – po tym czasie warto wymienić reklamę na nową.

Dostępna jest w dwóch podstawowych wariantach – bezbarwnym i białym. Odpowiedni dobór wykończenia – mat, efekt półbłysku, błyszczący, satynowy czy lustrzany – pozwala uzyskać pożądany efekt końcowy. Szczególnie matowy znajduje wiele zastosowań w reklamie produktów marek premium. 

Gramatura monomerów wynosi zazwyczaj 80 – 100 mikronów. Grubość 80 μ znajduje szerokie zastosowanie na powierzchniach płaskich. W zależności od producenta może mieć podkłady papierowe o różnej gramaturze. Grubszy papier podkładowy ułatwia czasem aplikację. Papier jednostronnie silikonowany sprawia, że łatwo odkleić go od folii.

Niewielka grubość filmu klejowego (warstwy kleju) sprawia, że łatwiej odkleić i usunąć po czasie taki rodzaj wydruku reklamowego. Nadają się też do produkcji ekspozycji dwustronnych.

Folia monomeryczna – zastosowanie

Folia monomeryczna została stworzona do użytku na płaskich, sztywnych powierzchniach, pozbawionych wszelkiego rodzaju żłobień czy wypukłości i skomplikowanej struktury.

Do reklamowania produktów i usług na nieregularnych powierzchniach pełnych zagłębień i wypukłych elementów służą już folie polimerowe lub wylewane. Są one bowiem znacznie bardziej elastyczne. Tę aplikuje się zazwyczaj na stabilnych wymiarowo meblach, szybach, ścianach, płytach PVC czy lustrach.

To jeden z najczęściej wykorzystywanych materiałów w przypadku firmowych naklejek z folii ploterowych, wydruku tablic reklamowych, reklam na witrynach sklepowych czy służbowych samochodów. Ekspozycje wyklejone taką folią zdobią często także stoiska na targach i eventach branżowych.

W zależności od rodzaju kleju i podkładu te materiały mają charakter krótkookresowy. Nadają się do wielu zastosowań w tradycyjnych działaniach promocyjnych. Przeznaczona do aplikacji na niewymagające powierzchnie mają zwykle klej akrylowy. Ciekawostką branżową są też folie adhezyjne, które nie posiadają wcale kleju.

Wady i zalety samoprzylepnej folii monomerycznej

Jeden z największych atutów tego materiału stanowi jego niska cena. To najtańszy materiał spośród dostępnych na rynku propozycji.

Ten rodzaj folii do druku można bez przeszkód docinać ploterowo do dowolnego kształtu i rozmiaru, tworząc tym samym dokładnie taką reklamę, na jakiej nam zależy. Co ważne, docinanie jest możliwe zarówno przed zadrukiem, jak i po nim. Sama jej aplikacja również nie sprawia problemu – o ile mamy do czynienia z równymi powierzchniami.

Dużą zaletą samoprzylepnej folii monomerycznej pcv jest także jej wysoka wytrzymałość i odporność na różne warunki atmosferyczne. Reklamy zewnętrzne wykonane w takie sposób posiadają ponadto zabezpieczenie w postaci laminatu monomerycznego, który zabezpiecza wydruk. Zapewnia on dodatkową ochronę druku przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych UV, w tym przed utratą koloru. Zwiększa też odporność miejsca ekspozycji na uszkodzenia mechaniczne. Te też znakomite zabezpieczenie wydruku przed wilgocią z otoczenia.

Aplikacja folii monomerycznej – jak kleić?

Naklejanie monomerów powinno odbywać się na całkowicie czystym podłożu – nie może to być także świeżo malowana powierzchnia. Możemy wyróżnić dwie metody aplikacji – na mokro oraz na sucho. Stosuje się je zamiennie zarówno przy tradycyjnej reklamie zewnętrznej i wewnętrznej.

Pierwszy ze sposobów wykorzystywany jest znacznie częściej. Ze względu na łatwość aplikacji – naklejanie na sucho może sprawić nieco więcej kłopotu i okazać się bardziej czasochłonne.

Tym rodzajem folii monomerowych okleja się głównie gładkie powierzchnie i służy do aplikacji na płaskie powierzchnie.  

Popularne na rynku marki wysokiej jakości folii monomerycznych, które stosuje wiele drukarni to: Oracal, Orafol, Avery. Można ją zadrukować wybierając druk solventowy, UV i sitodruk.

Folia wylewana a monomeryczna

Jakie są różnice pomiędzy nimi? Folie wylewane są bardziej elastyczne niż monomery. Bardziej rozciągliwe i plastyczne. Nadają się do zastosowań w branży reklamowej i również wielu innych.

Stosuje się ją do zmiany koloru pojazdów, które posiadają wiele przetłoczeń i stosowane do oklejania zabudowy samochodów. Należy również pamiętać, że folia wylewana ma mniejszą gramaturę i inny rodzaj przyczepności i kleju.