AIDA w marketingu

AIDA to jedna z najbardziej skutecznych modeli budowania strategii marketingowych, która pomaga podejmować decyzje zakupowe wielu konsumentom. Dla Twojej firmy może ona oznaczać wzrost sprzedaży i zysków. Czym więc jest ten model hierarchiczny?

aida w marketingu

Narzędzia marketingowe, które musisz znać – model AIDA

Model AIDA w prosty sposób wskazuje, w jaki sposób oddziałuje na klienta reklama i jakie są kolejne reakcje konsumenta na produkt. Nazwa AIDA jest akronimem i pochodzi od pierwszych liter angielskich wyrazów, oznaczających poszczególne reakcje – uwagę, zainteresowanie, pożądanie oraz działanie. To jeden z podstawowych terminów z zakresu marketingu.

Attention, czyli uwaga

Pierwsza litera modelu AIDA wiąże się ze słowem attention, czyli uwagą. Zwrócenie uwagi klienta na nasze usługi lub produkt to w marketingu podstawa. Właśnie na tym powinieneś się skupić podczas tworzenia strategii marketingowej firmy i śledzeniu później wskaźników marketingowych.

Na tym etapie warto używać personalizowanych zwrotów, które rozbudzą ciekawość konsumenta – staraj się unikać typowych zdań jak „Oferujemy…” czy „Zajmujemy się…”. Skup się za to na sloganach oraz oryginalnych elementach graficznych – od nich naprawdę wiele zależy!

Interest, czyli zainteresowanie

Zainteresowanie – z angielskiego interest – ma związek z drugą literą modelu. Jeśli już uda Ci się zwrócić uwagę konsumenta, musisz zastanowić się, jak dodatkowo zwiększyć jego zainteresowanie konkretnym produktem lub usługą. Poruszaj problemy i wskazuj, że właśnie Twoja firma może pomóc je rozwiązać – oferowanymi produktami i usługami.

Element, na którym powinieneś się skupić, to także skuteczna promocja i reklama, np. w sieci. Warto postawić również na środki promocji offline, takie jak naklejki reklamowe, magnesy gumowe czy breloki z logo firmy od POLINAL®.

Desire, czyli pożądanie

Trzecia litera modelu związana jest z angielskim wyrazem desire, czyli pożądanie. Chodzi o to, aby odbiorca zainteresowany Twoim produktem nie tylko uznał, że się mu on podoba, lecz naprawdę zechciał go kupić lub skorzystać z usług.

Twoim zadaniem jest przekonanie potencjalnego klienta, że dany produkt jest mu naprawdę potrzebny i okaże się najlepszym wyborem. Staraj się pokazać wszystkie mocne strony swojej oferty oraz korzyści dla klienta, jakie ona za sobą niesie.

Action, czyli działanie

Ostatnim, bardzo ważnym etapem, jest zachęcenie odbiorcy do podjęcia działania – zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Czwarta litera pochodzi od słowa action, oznaczającego właśnie działanie.

Klient zainteresował się Twoją ofertą, poczuł potrzebę wybrania właśnie jej, dlatego na tym etapie kampanii powinieneś przekonać go do ostatniego, najważniejszego z punktu widzenia firmy kroku. Wezwij go do kontaktu w personalizowany sposób!

AIDA – ważny element działań sprzedażowych

Model AIDA bardzo dobrze sprawdza się w content marketingu oraz sprzedaży bezpośredniej – dlatego warto opierać swoje działania i techniki sprzedażowe właśnie na nim.

Skuteczna reklama powinna przykuwać uwagę, zachęcać do dalszego oglądania i wzbudzać pragnienie skorzystania z oferty – jeśli dodatkowo sprawia, że konsument decyduje się na zakupy lub konkretną usługę, firma osiąga zamierzony sukces w postaci kolejnego klienta!