Etykiety ekologiczne – alternatywa przyjazna środowisku
Ekologia i przyszłość naszej planety to od kilku lat bardzo istotny temat. Chcąc dbać
o środowisko naturalne, coraz więcej producentów żywności, ubrań czy kosmetyków decyduje się na zrównoważoną produkcję i znakowanie swoich produktów etykietami ekologicznymi. Czym różnią się one od klasycznych naklejek, gdzie znajdują zastosowanie i z jakich materiałów są wykonywane?
Etykieta ekologiczna – co to takiego?
Etykiety ekologiczne to doskonała alternatywa dla klasycznych etykiet, znacznie bardziej przyjazna środowisku. Wykonuje się je z materiałów pochodzących z recyklingu – zazwyczaj jest to brązowy kraftowy papier, jednak produkuje się je również ze specjalnych rodzajów folii, których nawet 80% to surowce z recyklingu. Wytwarzane są zwykle jako etykiety samoprzylepne w druku na roli.
Etykiety ekologiczne rozkładają się znacznie szybciej niż te tradycyjne, a mimo to cechują się wysoką trwałością i odpornością na rozmaite czynniki zewnętrzne. Mogą być one zarówno podstawowym źródłem informacji na temat danego produktu, jak i formą dekoracyjnego dodatku do opakowania i skutecznej reklamy marki.
Eko etykiety zawierają zazwyczaj takie oznaczenia jak stokrotka, ekoliść czy znak recyklingu. Często widnieją na nich również frazy „ekoland”, „energy star” czy „CRL”. Mogą być one stosowane bez względu na rodzaj produktów. Najczęściej możemy jednak zauważyć je na opakowaniach żywności – zwłaszcza tej ekologicznej, organicznych kosmetyków, zabawek czy sprzętów AGD.
Rodzaje etykiet ekologicznych
Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów etykiet ekologicznych, różniących się między sobą m.in. sposobem wykonania. Mowa o etykietach:
- Think Thin – etykiety o ograniczonym rozmiarze, grubości oraz wadze, wykonywane
z tworzyw typu lite przy niewielkim zużyciu energii elektrycznej, ropy czy drewna oraz niższej emisji dwutlenku węgla; - Wash Off – etykiety przeznaczone zwłaszcza na szklane opakowania zwrotne. Dzięki łatwości usuwania ich ze szkła butelka lub słoik może zostać wykorzystany ponownie;
- Multi Cycle – etykiety przeznaczone na opakowania zwrotne, wytrzymujące nawet kilkanaście cykli mycia;
- Clean Flake – etykiety wykonywane z tworzywa, które łatwo oddziela się od opakowań PET. Po odklejeniu czysty granulat może zostać wykorzystany do ponownej produkcji opakowań;
- Rebase – etykiety wykonane z materiałów pochodzących ze źródeł odnawialnych, np. makulaturowej pulpy, folii z recyklingu, a nawet winogronowych pestek;
- ReNEW – etykiety produkowane z drewna z certyfikatem FSC.
Etykieta eko – sposób na budowę wizerunku marki
Producenci stawiający na ekologiczne rozwiązania są w ostatnich latach postrzegani przez konsumentów w lepszym świetle. Klienci cenią sobie obecnie dbałość o planetę widoczną w wytwarzanych produktach i chętniej sięgają po towary, które są przyjazne środowisku.
Wykorzystywanie etykiet eko pozwala więc marce budować pozytywny wizerunek i wyróżnić się na tle konkurencji. Najczęściej wybierają je producenci, którym zależy na odpowiedzialnych, świadomych działaniach.
Pobierz TEASER produktowy i poznaj też inne oznakowania (PDF) >
Powiązane produkty
Etykiety samoprzylepne na rolce
Zamów własne firmowe etykiety samoprzylepne. Są nawinięte na rolce i można z nich łatwo korzystać. To ekonomiczny sposób masowego znakowania. Naklejaj je ręcznie lub automatycznie.