Jak dobrze wypaść na spotkaniu biznesowym? Czyli savoir vivre w biznesie.

Każdemu z nas zależy, aby na ważnym spotkaniu biznesowym wypaść jak najlepiej. Znajomość kilku wskazówek dotyczących savoir-vivre’u w biznesie może znacząco wpłynąć na powodzenie rozmów z inwestorami i klientami. Jak powinno wyglądać spotkanie biznesowe i dlaczego warto się do niego przygotować?

savoir vivre na spotkaniu biznesowym

Poświęć czas na przygotowanie do spotkania

Jeżeli chcesz wypaść dobrze na biznesowym spotkaniu, powinieneś poświęcić czas na odpowiednie przygotowanie. Gotowość do rozmowy to łatwiejsze negocjacje, lepsze pierwsze wrażenie i większe szanse na pozyskanie klienta lub partnera.

Zadbaj przede wszystkim o przygotowanie merytoryczne. Znając swojego rozmówcę, jego działania oraz cele, lepiej zrozumiesz jego potrzeby i oczekiwania. Przed spotkaniem możesz trenować również swoje umiejętności negocjacyjne. Warto skorzystać z różnego rodzaju szkoleń z tego zakresu, które pomogą Ci odpowiednio prowadzić negocjacje.

Pamiętaj również o opanowaniu stresu. Jeżeli zdarza Ci się denerwować podczas tego typu rozmów, wykorzystaj w tym celu różnego rodzaju techniki i ćwicz je przed spotkaniem. Spokój i opanowanie podczas rozmowy znacząco wpływają na jej jakość i świadczą o profesjonalizmie.

Pamiętaj o pierwszym wrażeniu

Na udane spotkanie biznesowe wpływa wiele elementów. Jednym – i kluczowym – z nich jest kultura osobista. Savoir vivre w biznesie jest niezwykle ważny. Już samo powitanie ma znaczący wpływ na dalszy przebieg rozmowy oraz jej rezultat. Zazwyczaj wita się osoba, która wchodzi do pomieszczenia. Warto pamiętać również o tym, że rękę pierwsze podają kobiety i osoby starsze. Istotnym elementem podczas biznesowych spotkań jest ogólna uprzejmość. Jeżeli jesteśmy dla kontrahenta mili, jest on zdecydowanie bardziej chętny do nawiązania współpracy.

Znaczenie ma również otwartość na sugestie rozmówcy i umiejętność słuchania bez wchodzenia mu w słowo. Rozmowa, podczas której obie strony mówią w tym samym czasie, po chwili dla nikogo nie jest przyjemna i łatwa.

Warto pamiętać również o hierarchii. Osoby, które zajmują wyższe stanowiska, zawsze mają pierwszeństwo w trakcie negocjacji. W przypadku, kiedy spotykamy się z klientem, również on ma pierwszeństwo.

Jeśli chcesz dobrze wypaść podczas spotkania biznesowego, zwróć uwagę także na spójność identyfikacji wizualnej. Wizytówki, notes, długopis, teczka oraz pozostałe elementy powinny ze sobą współgrać i kojarzyć się z Twoją firmą.

Pamiętaj o odpowiednim ubiorze

Chcąc zadbać o dobre pierwsze wrażenie, nie należy zapominać także o odpowiednim ubiorze, dopasowanym do charakteru spotkania. Stylizacje na spotkanie biznesowe powinny być przede wszystkim schludne, eleganckie i wyrażać szacunek do rozmówcy.

A jak się ubrać na spotkanie biznesowe, aby spełnić te wszystkie kryteria? Postaw na stonowane kolory – biel, czerń, szarość, granat, beż itp. Wybierz koszulę z kołnierzykiem – w przypadku mężczyzn – bądź też elegancką bluzkę – w przypadku kobiet. Eleganckie spodnie lub spódnica to także podstawa. Wybierając spódnicę na biznesowe spotkanie, należy pamiętać o jej odpowiedniej długości, np. do okolic kolan. Staraj się nie mieszać kolorów w stylizacji i zakładać wyłącznie zabudowane obuwie. Pamiętaj również o tym, aby elementy garderoby zawsze były czyste i wyprasowane.

Przygotuj upominek biznesowy

Krokiem, dzięki któremu kontrahent z pewnością Cię zapamięta, jest także wręczenie drobnego gadżetu firmowego. Partnerzy bardzo dobrze odbierają wszelkiego rodzaju upominki biznesowe.

Możesz postawić m.in. na brelok czy magnes 3D z logo i nazwą firmy, który będzie dodatkowo ją promował. Ważne, aby był on atrakcyjny i potrafił przykuć uwagę.

W POLINAL® wykonujemy na zamówienie również gadżety reklamowe, dzięki którym możesz wzmacniać relację z inwestorami. Według zasad biznesowego savoir vivre’u, po zakończonym spotkaniu warto wręczyć klientowi także wizytówkę. Jeśli weźmiesz pod uwagę wszystkie te wskazówki, z pewnością wypadniesz dobrze podczas każdej rozmowy biznesowej.